Go to ...

TRASY TURYSTYCZNE KRASNOBRÓD

Trasy piesze i Nordic Walking

Ścieżki spacerowe:

Przez Rezerwat Św. Roch – 6 km (niebieska)
Do Szuru – 4 km (żółta)
Wokół Krasnobrodu – 15 km (czarna)
Krasnobrodzkie Wąwozy – 4 km (czerwona)
Ułańskim Szlakiem – 5 km (zielona)
Kaczórki – Uroczysko Belfont – 10 km (czarna)

Szlaki turystyczne:

Szlak partyzancki – czerwony

Szlak o długości 53 km prowadzi przez miejsca upamiętniające walkę partyzantów, ma swój początek na wierzchowinie Roztocza Zachodniego i biegnie północną częścią  Roztocza Środkowego, przez Szczebrzeszyn i Krasnobród do Krynic.

Trasa: Szperówka, „Piekiełko Szczebrzeszyńskie”, Szczebrzeszyn, dolina Wieprza, Brody, Brodzka Góra, Roztoczański Park Narodowy, Kosobudy, Roztoczański Park  Narodowy, Wojda, Bliżów, Kol. Adamów, Kaczórki, Jacnia, Krasnobród, Majdan Wielki, Dominikanówka, Klocówka, Romanówka, Zadnoga, Krynice, koniec szlaku przy przystanku autobusowym na trasie Tomaszów Lubelski – Zamość

Szlak im. Władysławy Podobińskiej – zielony

Szlak o długości 56 km, przecina Roztocze Środkowe z północy na południe. Początek znajduje się przy stacji kolejowej w Zamościu. Dalej trasa szlaku wiedzie przez Krasnobród oraz najwyższe wzniesienie Roztocza Środkowego – Wapielnię (386,5 m n.p.m.) do Suśca.

Trasa: Zamość (stacja PKP), Żdanów, Lipsko, Lipsko-Kosobudy, Lipsko-Polesie, Suchowola, Krasnobród, Szur, Przejma, Wapielnia, Łasochy, Kunki, Susiec (węzeł szlaków przy stacji PKP).

Istnieją również 3 specjalnie przygotowane szlaki do Nordic Walking, które zróżnicowane są pod względem długości. Na miejscu istnieje również możliwość wypożyczenia kijków.

Trasy rowerowe

Na Figarnię – 24,5 km (czerwona)
Pętla Jakubowicka – 16,75 km (niebieska)
Sztolnie na Wzgórzu Hołda – 40 km (czarna)

Do uprawiania kolarstwa nadają się również idealnie zamknięte dla ruchu szerokie drogi leśne znajdujące się na terenie Krasnobrodzkiego Parku Krajobrazowego.

za malowniczeuzdrowiska

Szlak rowerowy NA FIGARNIĘ (25 km; gm. Krasnobród)

Kolor: Czerwony

Długość: 25 km

Przebieg: Krasnobród Podklasztor – Majdan Wielki – Nowa Wieś – Husiny -Róża – Łuszczacz – Figarnia – Krasnobród
Opis: Na szlak wyruszamy z Krasnobrodu Podklasztoru jadąc szosą w stronę kapliczki na wodzie i dalej do Majdanu Wielkiego. Stąd skręcamy w lewo i przejeżdżamy most na Wieprzu. Tutaj trasa rowerowa pokrywa się ze szlakiem pieszym, szlak pieszy biegnie w prawo w kierunku Krynic, trasa rowerowa prosto. Przy kamiennym krzyżu i tablicy edukacyjnej skręcamy w lewo w leśny dukt, dojeżdżamy do Nowej Wsi i dalej drogą do Krasnobrodu. W Krasnobrodzie wjeżdżamy w ul .Lelewela, po lewej stronie mijamy szkołę, docieramy do krzyża i dalej jedziemy początkowo na płd, później płd.zach. Odcinek piaszczysty doprowadzi nas do wsi Husiny. Po drodze napotkamy niebieskie znaki pieszego szlaku Centralnego i skręcamy w lewo. Docieramy przez sosnowy las do pomnika partyzantów BCH w Róży. Dalej do szosy i zalewu. Przejeżdżamy przez wieś docierając do Łuszczacza. Na skrzyżowaniu skręcamy w lewo, na drogę prowadzącą do gajówki Figarnia. Na rozwidleniu skręcamy w prawo i docieramy do szosy Tomaszów– Krasnobród. Skręcając w lewo kończymy trasę w miejscu rozpoczęcia. Trasa mało znana, ale bardzo ciekawa krajobrazowo.

Szlak rowerowy PĘTLA JAKUBOWICKA (17 km, gm. Krasnobród)

Kolor: Niebieski

Długość: 17 km

Przebieg: Krasnobród – rezerwat „Św. Roch”- Hutki – uroczysko Belfont – Krasnobród

Opis:

Ścieżka rowerowa rozpoczyna się w centrum Krasnobrodu i prowadzi w stronę miejscowości Długi Kąt. Przy kamiennej kapliczce skręcamy w prawo i po utwardzonej drodze dojeżdżamy do doliny i kaplicy w rezerwacie „Św. Roch”. Po drewnianych schodach wspinamy się na górę. Tu skręcamy na płn. – zach. docierając do bitej drogi. Droga tą skręcając w lewo jedziemy przez rezerwat. Na rozwidleniu dróg skręcany w lewo i trzymając się głównego duktu – wspinamy się w górę. Zjeżdżając z niej dojedziemy do drogi Zamość – Józefów. Zmieniamy kierunek jazdy na płn. – wsch. i dojeżdżamy do wsi Hutki. Skręcając z głównej drogi w prawo dotrzemy do parkingu leśnego i stawów. Stąd można jechać prosto do Krasnobrodu lub skręcić na zachód do położonego w pobliżu uroczyska Belfont.

Jest to miejsce potajemnych spotkań Marysieńki i Jana Sobieskiego.

Przejazd ok. 1,5 godz.

Szlak rowerowy SZTOLNIE NA WZGÓRZU HOŁDA (50 km; gm. Krasnobród)

Kolor: czarny

Długość szlaku: 50 km

Opis:

Krasnobród – rez. „Św. Roch” – Lasowce – Stanisławów – Kolonia Husiny – Krasnobród

SZTOLNIE W POTOKU SENDERKACH

Mała, spokojna, roztoczańska miejscowość – Potok Senderki to wieś, której początki sięgają prawdopodobnie XVII w. i ściśle związane są z rodem Zamoyskich, który to w owym czasie prowadził na tych ziemiach ożywioną działalność gospodarczą. Ważne miejsce w rozwoju przemysłowym wielkiego majątku Zamoyskich – ordynacji zamojskiej zajmuje wykorzystanie surowców skalnych tego obszaru, głównie wapieni i piaskowców. Łatwość dostępu do tych skał przyczyniła się do ich eksploatacji na dużą skalę. Jednym z surowców o dużym znaczeniu były piaskowce kwarcowe(waki kwarcowe), które miały zastosowanie do produkcji kół młyńskich i żarnowych. Sprzyjały temu ich cechy: mała ścieralność, duża wytrzymałość i twardość. Okoliczni mieszkańcy określali tę odmianę jako piaskowce młyńskie. Właśnie tu w Potoku Senderki pozyskiwany był w kamieniołomach odkrywkowych i podziemnych korytarzach-kopalniach piaskowca surowiec do produkcji kół młyńskich i żarnowych. Początki wydobycia piaskowców młyńskich w tej miejscowości sięgają XVII w. Jednym z miejsc występowania tego piaskowca jest wzgórze Hołda (320 m n.p.m.) leżące nieopodal wsi . Kamieniołomy obecnie są zawalone, porosłe krzewami i lasem iglastym. Stanowiły one zespół sztolni wydobywczych, gdzie waki kwarcowe wydobywano metodą podziemnej ,komorowej eksploatacji. W czasach intensywnego wydobycia piaskowca podziemnych korytarzy było kilkanaście, o czym świadczą rowy biegnące prawdopodobnie wzdłuż zapadniętych chodników. Do dnia dzisiejszego zachowały się 4 podziemne wyrobiska, które częściowo są zawalone. W stanie dość dobrym zachowało się tylko jedno z nich. Miejscowa ludność nazywa go „podziemną kopalnią piaskowca”.

tekst: Z. Dziurkowski

Dojście do obiektów nr 2, 2a i 6: Z zachodniego krańca wsi należy iść czerwono znakowaną ścieżką dydaktyczno – przyrodniczą, która po kilkudziesięciu metrach doprowadza do wykopów i hałd po obu stronach szlaku. Wejście do sztolni nr 2 znajduje się w jednym z wykopów po N stronie ścieżki kilka metrów od niej i jest niewidoczne ze szlaku. Wejście do sztolni nr 2 a znajduje się 1,5 metra na S od sztolni nr 2.
Ekspozycja otworu: ku S.
Nieco dalej (ok. 120 m) szlak wyprowadza na skraj lasu (polanę). W połowie szerokości polany po N stronie ścieżki kilkanaście metrów od niej znajduje się grupa drzew w której zlokalizowany jest wykop z wejściem do sztolni nr 6.